Busnieuws november 2008

Geplaatst door MauritsV, 4 december 2008. Dit artikel is gedeeltelijk ook verschenen in HOV-Railnieuws, te lezen op HOV-RN.nl. De tekst voor HOV-Railnieuws is afgesloten op 22 november2008. Het nieuws op deze pagina is bijgewerkt tot 4 december 2008.


In december 2008 verscheen na 600 edities het laatste exemplaar van Het Openbaar Vervoer -Railnieuws. De eerste aflevering van ''Het Openbaar Vervoer'' verscheen in juni 1958. Later werd dit tijdschrift samengevoegd met '''Railnieuws''.

Concessies

De stadsdienst van Almere en de streeklijnen van deze stad naar Amsterdam en 't Gooi worden in januari 2010 als een concessie aan de beste aanbieder gegund. De provincie Flevoland delegeert zijn bevoegdheden aan de gemeente Almere. Men denkt met de gecombineerde aanbesteding een beter totaalpakket te kunnen aanbieden, en dat voor een lagere prijs. Begin 2009 kunnen potentiële vervoerders hun biedingen indienen; in de zomer wordt dan bekend wie er vanaf de jaarwisseling naar 2010 mag gaan rijden in de polder.

Verlaging leeftijd rijbewijs D

In de juli editie berichtten wij er reeds over; men wil een proef starten met het verlagen van de leeftijd waarop personen hun busrijbewijs kunnen halen verlagen van 21 naar 18. Uit een al wat oudere toespraak van Staatssecretaris Huiziginga (10 september, zie website VWS) blijkt dat men er volgend jaar mee wil starten.





  Fabrikanten

Een mooie prestatie van VDL Bus & Coach en een compliment voor de ontwerpers van bijna 30 jaar geleden; van de BOVA Futura, de sinds 1982 gebouwde streekbus met de bekende bolle kop is op 10 oktober 2008 de 10.000e bus afgeleverd aan het Duitse bedrijf Harz-Weser-Werkstätten. Hoewel de bus in de afgelopen jaren diverse cosmetische en mechanische wijzigingen heeft ondergaan is nog steeds de vorm uit de jaren '80 in de nieuwe bussen terug te vinden, wat een bewijs is dat men destijds met het ontwerp de tijd ver vooruit was.
Op 10 november maakte de topman van VDL, Wim van der Leegte, bekend dat het bedrijf in navolging van de grote order van Connexxion dit jaar een nieuwe order van maar liefst 518 Citea's is besteld door de Dubai Roads and Transport Authority in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. De eerste exemplaren worden volgend jaar afgeleverd, de laatste in april 2010.
Al eerder bestelde de RTA grote aantallen Europese bussen. Neoplan levert sinds dit jaar bijna 400 bussen. 170 hiervan zijn enorme dubbeldekkerbussen van het type Centroliner DD met een hoogte van 4,3 meter. Tevens worden 150 Centroliner GL (geleed) bussen afgeleverd, alsmede 75 standaardbussen. Mercedes-Benz levert 100 bussen van het type Citaro Low Entry.
Ook heeft VDL in november voor een bedrag van 150 miljoen euro 350 onderstellen verkocht aan Engeland. Daar maakt men er complete bussen voor, bestemd voor Arriva.
Vooralsnog minder succesvol bij VDL is de Procity, die m.u.v enkele exemplaren bij Van Driel in Oss en bij onze zuiderburen bij De Lijn alleen in grote getale bij Connexxion voorkomt. Nu er van het Frysker-concept met kleine busjes en hoge frequenties niet veel terechtkomt in Friesland worden deze omgebouwde Volkswagentjes overal in het land gezien. Het is de vraag of er in navolging van de Futura de komende 26 jaar nog 9.844 van worden gebouwd...

 



  Trolleybus in Arnhem

Arnhem koopt van Connexxion de bovenleidingen van de trolley en verhuurt ze aan de maatschappij die in 2010 op de trolley gaat rijden. De Stadsregio Arnhem-Nijmegen, die over het openbaar vervoer gaat, besteedt het openbaar vervoer in het gebied in de loop van volgend jaar opnieuw aan. De vervoerder die de aanbesteding wint, mag op 1 januari 2010 aan de slag. Arnhem heeft laten weten dat die nieuwe vervoerder in de Gelderse hoofdstad en in Oosterbeek en Velp met trolley's moet rijden. Maar geen enkele andere maatschappij dan Connexxion heeft dit soort bussen. Nergens anders in Nederland is een trolleynet.
Om toch alle vervoermaatschappijen een gelijke kans te geven, wordt Arnhem volgend jaar 'economisch eigenaar' van de bovenleidingen en de erbij behorende apparatuur. De gemeenten Renkum en Rheden blijven wel 'juridisch eigenaar' van de delen op hun grondgebied. Arnhem betaalt Connexxion naar schatting ruim 1 miljoen euro. Vervolgens verhuurt de gemeente de bovenleidingen aan de nieuwe concessiehouder. Deze busmaatschappij gaat de leidingen onderhouden, in ruil waarvoor zij een vergoeding krijgt van de Stadsregio.
De nieuwe vervoerder (als dat tenminste niet Connexxion is) dient ook de veertig trolleybussen van Connexxion over te nemen. Elf standaard trolleybussen moet de nieuwe maatschappij zelf kopen; Connexxion heeft ze wel, maar ze zijn afgeschreven.
Verliest Connexxion de aanbesteding, dan koopt Arnhem van deze busmaatschappij ook de remise op de Westervoortsedijk. Beide partijen zijn het nog niet eens over het bedrag (2,4 of 3 miljoen). De remise wordt vervolgens verhuurd aan de nieuwe concessiehouder. Wint Connexxion de concessie, dan blijft de maatschappij eigenaar van het gebouw.
Men is druk bezig bovenleidingsmasten te plaatsen in de wijk Schuytgraaf. Het trolleynet wordt daarmee uitgebreid met een lengte van 5 kilometer.

 



  Congo

Op 18 november zijn in Amsterdam Westpoort de voormalige Arriva 4014, 4233, 4240, 4241, 4245, 4302, 4306, 4310 en Connexxion 4317, 4325 en 4713 gespot, welke bedoeld zijn voor export naar de Congolese hoofdstad Kinshasa. Een Hermes-bus uit de 5300-serie is daar inmiddels gespot in locale kleuren.
 

Arriva

De dienstregeling van Arriva op de concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee wordt met de start van de nieuwe dienstregeling op 4 januari 2009 uitgebreid. Tijdens de spits gaan er meer bussen rijden, en de spitstijden worden verlengd. Er is hierbij extra ingezet op specifieke lijnen, zoals lijn 168, de sneldienst tussen Heinenoord en Dordrecht en lijn 139, de sneldienst tussen Ouddorp, Middelharnis en Rotterdam. Daarnaast start Arriva rijden met lijn 396, een Q-liner van Goeree-Overflakkee richting Rotterdam. Tot slot zet Arriva een aantal ritten die nu als beltaxi rijden, om in ritten met een vaste dienstregeling. Het gaat bijvoorbeeld om de lijn 565 tussen Numansdorp en Strijen en lijn 567 tussen Strijen en Strijensas.
De Provincie Friesland had Arriva een boete van E 100.000.- opgelegd omdat het 16 bussen met een hogevloer instap heeft laten rijden in Zuidoost-Friesland, terwijl lagevloerbussen waren vereist. Omdat Arriva uiteindelijk besloot de lagevloerbussen weer terug te halen, is de boete ingetrokken. Arriva verliest deze concessie vanaf 14 december aan nieuwkomer Qbuzz.
Tot 28 februari 2009 wordt door de chauffeurs van de Amelandse bussen het Eurokaartje verkocht. Hiermee kunnen reizigers voor E 1.- een onbeperkte afstand met de bus afleggen.
De gemeenteraad van Dordrecht wil dat het college het busvervoer gratis maakt voor 65-plussers in de daluren en het weekeinde. Burgemeester & wethouders willen echter alleen een expirement starten met gratis vervoer tussen de transferia en het centrum van de stad. Uit een offerte van Arriva blijkt het plan van de gemeenteraad niet gefinancierd te kunnen worden met de beschikbare 1,5 miljoen euro.
Chauffeurs vrezen de huidige situatie op het busstation va Groningen. Door de slechte overzichtelijkheid, het grote aantal bussen en een sterke toename van het aantal reizigers is het volgens hen wachten op een ernstige aanrijding, zo meldt het Dagblad v/h Noorden.

























  Connexxion

Omdat het Franse moederbedrijf Transdev, dat tweederde van de aandelen in handen heeft van Connexxion, niet tevreden is over de bedrijfsresultaten worden de meeste topmensen de laan uitgestuurd. Anderen degraderen in functie. Onder de vertrekkers behoort ook Peter Kortenhorst, voorzitter van de raad van bestuur.
Connexxion heeft enkele concessies in Nederland verloren aan concurrenten, zoals Haaglanden aan Veolia en Rotterdam aan Qbuzz. Dat was een tegenvaller voor Transdev, dat bijna een kwart miljard betaalde voor de aandelen.
Als grootaandeelhouder met een derde van de aandelen heeft de Overheid in de persoon van Wouter Bos, die bij de nieuwe Staatsbank Fortis ook bonussen heeft ingetrokken, de contractueel vastgelegde vertrekpremie van Kortenhorst en consorten nietig verklaard. Terwijl de duizenden chauffeurs voor een paar euro per uur hun rondjes rijden, liet Kortenhorst een vertrekbonus van een miljoen euro vastleggen.
Ook de eigen werknemers zijn niet tevreden over hun bedrijf. In het gehele land zijn er spanningen tussen het rijdend en leidend personeel. De chauffeurs eisen een sterke verbetering van de verhoudingen tussen beide partijen. Ook wil men dat de sociale veiligheid in de bus wordt verbeterd.
Connexxion in Arnhem loopt hierin voorop. Daar is onlangs al een korte werkonderbreking geweest en men dreigt met meer acties.
De bij Connexxion in Delft gestalde waterstofbus van het type Van Hool A330FC mocht omwille van de veiligheid (er waren problemen met de ontheffing) niet meer bij een tijdelijke pomp in Delft worden getankt. Daarom moet de bus nu eens per 400 kilometer voor een tankbeurt naar Amsterdam-Noord. Op de stalling in Amsterdam-Noord bij het GVB is nog een waterstoftank aanwezig die werd gebruikt voor het bijvullen van de demo-waterstofcitaro's. Overigens heeft deze frequente tocht naar de hoofdstad wel een voordeel: het tanken in Amsterdam-Noord gebeurt in 17 minuten, in Delft maar liefst 9 uur.
Op 1 november 2008 stonden opgelegd op het voormalige stallingsterrein van Connexxion:
2067 (Hermes), 2419, 2434, 2436, 2450, 2462, 2472, 2475, 2484, 2487, 2488, 2489, 2493, 2547, 2554, 2572, 2579, 2580-2583, 2588, 2616, 2620, 2637, 2638, 2672, 2897, 8022, 8062, 8067, 8069, 8070, 8071, 8075 en 8079. De 8000-en waren geheel wit. Een deel van de andere afgevoerde wagens staat bij de oude vestiging in Hoofddorp, vanuit de trein te zien bij vertrek uit de plaats richting Leiden aan de westzijde. Ook opgelegd zijn de 1205, 2815 en de lagevloeralliances in Amersfoort uit de 2800-serie, m.u.v. de 2867 en 2880.
De 8800-en in Utrecht zijn daar door de komst van de geel/grijze Ambassadors overbodig en gaan naar Zeeland toe. Als eerste bus ging de 8856 midden november naar Middelburg toe om de chauffeurs te laten wennen aan het materieel.
De op 19 juli 2008 bijna volledig uitgebrande Citaro 9110 staat in twee delen bij Evobus in Nijkerk. Op 17 oktober kwam de 3823 in botsing met een tram van lijn 5 in Amstelveen, waarna de bus inreed op een gebouw. Naast de bij dit soort aanrijdingen "gebruikelijke" frontschade was het opvallend dat een aantal stoelen was losgeschoten en los in de bus lagen.



Wijzigingen nieuwe dienstregeling Provincie Utrecht
De afgelopen maanden zijn er flink wat locale protesten geweest tegen de gedeeltelijke opheffing van buslijn 120 op het traject Breukelen - Utrecht. Doordat men de lijn wilde laten eindigen bij station Breukelen poogde men de reizigers in de trein te krijgen, die vanaf de nieuwe dienstregeling elk kwartier gaat rijden. Voor veel reizigers zou dit echter een grote toename van de reistijd betekenen. De actiegroep wilde dat lijn 120 bleef rijden zoals die nu rijdt. Als polderoplossing wordt lijn 120 nu verlengd naar station Maarssen. Daar kunnen mensen dan overstappen op de trein of een nieuwe Connexxion-buslijn 20, die het oude traject van lijn 120 tussen Utrecht en Maarssen gaat overnemen. Lijn 20 is trouwens slechts tijdelijk, omdat het niet mogelijk was om lijn 120 direct door te trekken naar Utrecht Centraal daar de nieuwe roosters al gemaakt waren.

Andere grote wijzigingen die met de nieuwe concessie Provincie Utrecht worden doorgevoerd: - Twee nieuwe lijnen en twee aangepaste en vernummerde lijnen in Woerden (lijn 1, 2, 3 en 4);
- Opheffing lijnen 124, 125, 245, 298;
- Uitbreiding aantal ritten op lijnen 80/82, 81, 128, 141, 143, 180, 195, 295, 526;
- Inkorting en vernummering van lijn 140 (naar 130). Rijdt tot Breukelen en biedt daar aansluiting op de trein; inkorting lijn 80 tot Amersfoort - Veenendaal;
- Nieuwe lijnen 74 (Soest Zuid - Amersfoort), 77 (Amersfoort - Leusden), 82 (Amersfoort - Doorn), 83 (Zeist - Veenendaal), 87 (Veenendaal - Wageningen), 105 (Woerden - Oudewater), 204 (Montfoort - Nieuwegein), 642 (Mijdrecht
- Woerden), 646 (Mijdrecht - Gouda), 676 (Spakenburg - Amersfoort), 690 (Rhenen - Amersfoort).



Wijzigingen nieuwe dienstregeling Provincie Noord-Holland
In de concessie Amstelland-Meerlanden zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: lijn 57 (Hoofddorp - Leiden) gaat 2x per uur rijden; 140 (Uithoorn - Haarlem) gaat 4x i.pv. 6x per uur rijden; 146 (Wilnis - Amsterdam Zuidoost) in de spits 4x per uur; 170 (Uithoorn - Amsterdam) in de spits 6x per uur, overdag 4x; 287 gaat in de middagspits 10x per uur;
- Vervallen: lijn 60 (Katwijk - Nieuw Vennep), 144, 251 (Uithoorn - Amstelveen Poortwachter), 272 (Amstelveen Busstation - Uithoorn),
- Nieuwe lijnen: 193 (Schiphol P30 - Schiphol Oost Zuideinde)
- Lijnwijzigingen: lijn 140 wordt vervangen door lijn 130 (Uithoorn - Breukelen) en geeft te Breukelen aansluiting op de trein naar Utrecht. De 170 rijdt weer vanuit Uithoorn Meerwijk. Lijn 190 rijdt alleen nog tussen P30 en P40 op Schiphol. Lijn 196 wordt verkort tot Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis - Schiphol Noord. Zuidtangent 310 rijdt 's avonds en op zondag maar tot Schiphol Plaza.


In de concessie Gooi/Vechtstreek zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Vervallen: lijn 116 (Hilversum Station - Media Park), 117 (Blaricum Carpoolplaats - Blaricum Tergooi Ziekenhuis)


In de concessie Haarlem/Bollenstreek zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Vervallen: lijn 280 (Zandvoort - Haarlem ;
- Nieuwe lijnen: 6 (Bennebroek - Schalkwijk);
- Lijnwijzigingen: lijn 15 gaat rijden via station Haarlem Spaarnwoude. Lijn 57 rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Hillegom. Lijn 273 wordt N73. 286 wordt N80;


In de concessie Zaanstreek zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Nieuwe lijnen: 56 (Assendelft - Zaandam)
- Lijnwijzigingen: lijn 293 wordt N93.


In de concessie Noord-Holland Noord zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Materieel: bijna alle oude bussen gaan hier weg. De van Stadsvervoer Nederland afkomstige bussen gaan rijden vanuit Alkmaar (5101-5120) en Hoorn (5121-5131). Vanuit Alkmaar (gaan verder) rijden:4x Procity (ex Frysker), Regionet-Citaro's 9248-9253, Stadsdienst-Citaro's 3290-3295, 3314-3325, Qliners 5612-5615. Vanuit Hoorn worden dit ook 4 Fryskers, Citaro's 3296-3306 en vanuit Den Helder Citaro's 3307-3313 en de van Hermes afkomstige 1839-1840 en 1853-1856. Op Texel gaan de 1857-1860 rijden. Verder moeten over de stallingen nog 7 Procity's worden verdeeld.


In Arnhem zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: lijn 5 gaat in de ochtendspits en overdag 8x per uur rijden; lijn 7 rijdt op zondag 4x ipv. 2x per uur. Lijn 10 (Arnhem - Schuytgraaf) van maandag tot zaterdag de hele dag rijden.
- Lijnwijzigingen: lijn 69 wordt verlengd naar Tolkamer.


Wijzigingen nieuwe dienstregeling Almere
In Almere zijn de volgende wijzigingen aanstaande:
- Lijnwijzigingen: lijn 1 rijdt standaard door naar de Stripheldenbuurt (en niet meer om de bus). Dit kost 1 dienstwagen extra. Lijn 4 wordt verlengd naar het Columbuskwartier (en vanaf de zomer het Homeruskwartier). Lijn 7 gaat verder rijden naar de halte Noorderplassen Noord.


Wijzigingen nieuwe dienstregeling Twente
In Twente zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: lijn 1 (Enschede Universiteit - Wesselerbrink) rijdt op zaterdagen overdag 8 keer per uur; voor lijn 2 geldt hetzelfde;
- Lijnwijzigingen: lijn 69 wordt verlengd naar Tolkamer.
- Nieuwe lijnen: 8 (Krakeling Hengelo Noord - Enschede Zuid) is een nieuwe spitslijn die elk halfuur rijdt.


Wijzigingen nieuwe dienstregeling Provincie Zeeland
In Zeeland zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: 20 (Terneuzen - Goes) rijdt in de spits vaker. Lijn 23 ('s-Heerenhoek - Goes) gaat elk uur rijden ipv. elk halfuur;
- Nieuwe lijnen: 29 (Yerseke - Hansweert) als vervanging voor de gewijzigde lijnen 27 en 28. 30 (Wemeldinge - Hansweert) is een nieuwe belbuslijn, net zoals lijn 32 (Kattendijk - Goes). Belbus 59 (Arnemuiden - Middelburg), 61 (Oost-Souburg - Middelburg), 62 (Veere - Meliskerke), Zomerlijn 64 (Middelburg - Domburg - Vlissingen);
- Lijnwijzigingen: lijn 21 ('s Heerenhoek - Baarland) en lijn 22 (Oud-Sabbinge - Goes) rijden van maandag tot zaterdag met een grote bus ipv. een kleine bus. Lijn 27 rijdt alleen tussen Yerseke en Goes. Lijn 28 rijdt alleen tussen Hansweert - Goes.


Wijzigingen nieuwe dienstregeling Provincie Zuid-Holland
In de regio Haaglanden zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande: - Lijnwijzigingen: lijn 27 (Den Haag - Wateringen) wordt voortaan door de HTM gereden. Lijn 33 (Rijswijk De Schilp
- Leidschenveen) juist weer door Connexxion.


In de regio Leiden/Gouda zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: lijn 6 (Gouda - Goudse Poort) rijdt nog alleen in de spits.
- Nieuwe lijnen: 11/12/13 (Leiden - Leiderdorp) ter vervanging van de lijnen 15, 17, 31, 40, 41 en 42 op dat traject. 36, 37 en 38 (Katwijk - Leiden), 40 (Noordwijk - Leiden), 44 (Noordwijk - Leiden)
- Lijnwijzigingen: Lijn 15 wordt lijn 11 en 17 wordt 12. Lijn 527 rijdt alleen nog maar tussen Leiden en Oegstgeest Poelgeest.
- Vervallen: 31 (Katwijk - Leiden), 35 (Katwijk - Leiden), 41 (Katwijk - Leiderdorp), 42 (Noordwijk - Leiderdorp), 60 (Katwijk - Nieuw-Vennep), 240 (Noordwijk - Leiden)


In de regio Voorne-Putten zijn onder meer de volgende wijzigingen aanstaande:
- Frequentiewijzigingen: 115 (Brielle - Spijkenisse) rijdt voortaan 1x per uur in de zomervakantie;
- Nieuwe lijnen: 121 (Hellevoetsluis - Spijkenisse); gedeelte van bussen van lijn 111 die via een andere route rijden. 122 (Hellevoetsluis - Kickersbloem); dit zijn bussen van lijn 102 die gedeeltelijk via een andere route rijden. 184 (Spijkenisse - Maaswijk) is een sneldienst van lijn 84. 185 (Spijkenisse - Wijngaard); gedeelte van bussen lijn 85 die via een andere route rijden;
- Vervallen: Buurtbus 193 (Oostvoorne - Kruininger Gros); opgeheven wegens gebrek aan vrijwilligers.


Zie voor een volledig overzicht de website van Connexxion.

Met ingang van 14 december gaat Connexxion rijden op een groot aantal concessies. Voor deze concessies heeft Connexxion met dochter Hermes 572 nieuwe bussen besteld. Hoewel de nieuwe bussen nog niet geheel zijn afgeleverd, volgt hieronder een overzicht van nieuwe bussen. Zie hiervoor ook het kopje Hermes.

2956 - 2987 (32), MAN Lion's City A21 CNG; voor Midden-Zeeland
3159 - 3289 (131), VDL Berkhof Ambassador ALE 120; geel/grijs voor BRU Utrecht
3290 - 3325 (36), Mercedes-Benz Citaro O530; voor Noord-Holland Noord (stadsdiensten)
4134 - 4229 (96), VDL Berkhof Ambassador ALE 120; voor Provincie Utrecht
4230 - 4253 (24), VDL Berkhof Ambassador ALE 120; voor Provincie Utrecht (stadsdienst Amersfoort)
4254 - 4277 (24), VDL Berkhof Ambassador ALE 120; voor Provincie Utrecht (lager dan 3 meter; geschikt voor tunneltje bij Veenendaal (lijn 80))
4280 - 4297 (18), Mercedes-Benz Integro; voor Provincie Utrecht (worden waarschijnlijk verdeeld onder pachters)
4300 - 4311 (12), Volvo 8700BLE; voor Provincie Utrecht (14,5 meter, waarschijnlijk voor inzet op lijn 150 Breukelen - Uithoorn)
9228 - 9238 (12), Mercedes-Benz Citaro Geleed O530G; geel/grijs voor BRU Utrecht
9248 - 9253 (6), Mercedes-Benz Citaro Geleed O530G; Zuidtangent-kleuren voor Noord-Holland Noord (Regionet)
9254 - 9263 (6), Mercedes-Benz Citaro Geleed O530G; voor Provincie Utrecht
9264 - 9274 (11), MAN Lion's City Geleed A23 CNG; voor Midden-Zeeland


Het aantal reizigers met de Fast Flying Ferries is spectaculair gestegen. In september is er een reizigersgroei geboekt van 18 procent en in oktober zet dit door met een stijging van 47 procent. De stijging is toe te schrijven aan de uitbreiding van de dienstregeling. In de spits vaart er drie keer per uur een draagvleugelboot en buiten de spits elk half uur. Connexxion verzorgt de snelle verbinding tussen Velsen-Zuid en Amsterdam v.v. in opdracht van de provincie Noord-Holland. Connexxion heeft geïnvesteerd in een nieuw schip en de dienstregeling is sinds kort flink uitgebreid. Niet alleen wordt er nu gevaren tot middernacht, ook worden er meer vaarten uitgevoerd per uur. In de spits zijn dit drie vaarten per uur (was twee) en buiten de spits zijn dit twee vaarten, (was 1). Alle dagen van de week vertrekt de boot pas om middernacht vanaf Amsterdam CS.
 



GVB Amsterdam

Van de op 18 augustus uitgebrande 447 zal het achterste gedeelte worden gesloopt. Het voorste gedeelte zal als reserve bewaard blijven. De 468 is hersteld van brandschade en rijdt weer in de dienst. De 192 raakte op 11 oktober een abri; dientengevolge staat de bus met schade aan de kant. Met schade aan de achterzijde stond de 322 begin november bij Evobus in Nijkerk. Daar was ook een gedeeltelijk onttakelde waterstofbus uit de serie 001-003 aanwezig. Als 7e en 8e Jonckheere zijn bij de 149 en 189 de groene matrixen vervangen door oranje LED's.
Staatssecretaris Tineke Huizinga stelt een bedrag van 3,9 miljoen euro beschikbaar voor een praktijkproef met waterstofbussen. De pilot omvat een proef met vier bussen waarvan een tweetal hybride brandstofcelbussen vanaf 2010 in Amsterdam gaat rijden. De proef maakt deel uit van een samenwerkingsproject met de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar de andere twee waterstofbussen zullen gaan rijden.
Met de bijdrage van 3,9 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelt, kan tweederde van de totale kosten voor het Nederlandse deel van het project worden gedekt. Het bedrag wordt besteed aan de ontwikkeling, de bouw en het testen van de bussen in de praktijk. De overige kosten worden opgebracht door de Stadsregio Amsterdam met een bijdrage van 1 miljoen euro, de gemeente Amsterdam met een bijdrage van half miljoen euro en het bedrijfsleven met een bijdrage van een half miljoen (Advanced Public Transport Systems, onderdeel van de Eindhovense VDL Group, Nedstack voor de brandstofcellen en Vossloh-Kiepe voor het elektrische systeem). Het GVB in Amsterdam neemt de bussen op in de dienstregeling. De bijdrage vindt plaats in het kader van de regeling Innovatieve OV-bussen. Eerder zijn al vijf andere pilotprojecten gehonoreerd, waaronder vier proeven met hybride bussen en één met een bus met zuinige aardgasmotor op vloeibaar aardgas. Tot begin dit jaar dit jaar was er al een andere proef met waterstofbussen. Deze Citaro's zijn inmiddels afgevoerd.


  GVU

Omdat er door de inbouw van de ov-chipkaartapparaten geen stang meer over is, is bij één van de 4 deuren van de dubbelgelede bussen, waar een open-instap regime heerst, de stempelautomaat verwijderd. Dit is aangegeven met groene en rode stickers aan de buitenzijde van de bussen, waardoor de toch al niet rustige Utrechtse kleurstelling nog drukker is geworden. Ook is er in de de periode kort na de verwijdering een folder uitgebracht die het veranderde instapbeleid nog eens duidelijk uitlegde.
De van Connexxion afkomstige groene bussen zijn een voor een bestickerd in de GVU-kleurstelling. Dit gebeurt door een reclamebedrijf op Utrecht Lage Weide. Allereerst zijn de gelede Citaro's in het blauw/wit op straat verschenen; daarna de beide Ambassadors. Als laatste verscheen de 2252 uit 1998 op donderdag 6 november in de GVU-kleuren op straat.
Na deze groene bussen kwamen begin december 8 Ambassadors van Hermes naar het GVU. De eerste wagens werden direct bestickerd.
Op 25 oktober organiseerde het GVU een open dag op haar garageterrein op de Europalaan. Te zien waren naast de normale GVU-bussen de uit België afkomstige waterstofbus van Van Hool (A330FC). Ook was er een hybride gelede bus te zien van dezelfde fabrikant. Tevens konden volwassenen eens ervaren hoe het is om met een bus te rijden.
Per 14 december wordt de Winkelexpress opgeheven. Deze ringlijn, die op zaterdag en op de koopavonden en -zondagen reed, trok de laatste tijd te weinig reizigers om de lijn in stand te laten houden. De Winkelexpress rijdt sinds 29 oktober 1994 een route van stadion Galgenwaard, via de Catharijnesingel, Vredenburg, Neude, Janskerkhof, Stadsschouwburg, Maliebaan en weer naar de Galgenwaard.

Wijzigingen nieuwe dienstregeling Met ingang van de nieuwe dienstregeling zijn er onder meer de volgende wijzigingen:
- Frequentiewijzigingen: lijn 39 gaat elk halfuur rijden.
- Vervallen: Winkelexpress (Stadion Galgenwaard - Centrum)
- Nieuwe lijnen: lijn 18 (Station Vleuten - Lage Weide - Douwe Egbertsfabriek bij Spinozaweg) is een nieuwe spitslijn die elk halfuur gaat rijden. Lijn 19 rijdt vanaf het CS via bedrijventerrein de Wetering en het nieuwe winkelcentrum "The Wall" (naast de A2) terug naar het Centraal Station. 's Ochtends rijdt de lijn rechtsom, 's middags linksom elk halfuur.
- Lijnwijzigingen: lijn 26 wordt met 4 haltes/11 minuten doorgetrokken naar de Veldhuizerweg.

 

Hermes

Sinds 31 oktober kan de Chipknip niet meer gebruikt worden als betalingsmiddel op de bus. Door de inbouw van OV-chipkaartapparatuur was er geen ruimte meer voor. Het is hierdoor niet meer mogelijk om zonder een strippenkaart een bus in te stappen, maar wel te betalen volgens de voorverkooptarieven. Nu voor de stadsdienst Eindhoven een (op de Phileas na) geheel nieuwe vloot bussen binnenstroomt, kunnen de hier rijdende Jonckheeres series 1700 - 1714, 1715 - 1732 weg. Deze wagens gaan rijden bij Novio in Nijmegen. De 2060-serie en de van de Connexxion afkomstige 7800- en 9000-serie worden verkocht. Er komt waarschijnlijk geld beschikbaar om een tweede HOV-lijn aan te leggen in Eindhoven, naast de al bestaande baan richting Eindhoven Airport. De lijn zou moeten lopen van Nuenen via Woensel en het station naar de High Tech Campus en in 2015 klaar zijn. In vervolg op de bij Connexxion vermelde nieuwe series staat hieronder een overzicht van de nieuwe voor Hermes (concessie SRE) bestemde bussen. Ook deze busssen hebben voorin een aantal zitplaatsen die met een speciale bekleding bedoeld zijn voor mindervaliden. Binnen Hermes/Connexxion hebben deze stoelen de oerhollandse naam "social seats" gekregen. De Alliances uit de 8000-serie zijn reeds opgelegd en vervangen door onderstaande Ambassadors. Ook de Parades (minibusjes) 1508, 1509 en 1514 zijn opgelegd, net zoals de van Connexxion afkomstige Alliances.
3330 - 3404, 3479 - 3483 (80), VDL Berkhof Ambassador ALE 120 (grijs/geel/blauw met opvallende grijze band onder voor streekdiensten)
3405 - 3478 (74), MAN Lion's City A37 (volledige lagevloer met staande motor achterin; grijs/geel/blauw driedeurs voor stadsdienst Eindhoven)
9241 - 9247 (7), Mercedes-Benz Citaro Geleed O530G


HTM

In Zuidwest-Den Haag zijn ruim 800 handtekeningen opgehaald voor terugkeer van de buslijn 13. De bewoners zijn met een speciale actiebus 13 naar het Haagse stadhuis gereden. De buslijn werd in mei geschrapt, ondanks protesten van reizigers. Veel ouderen missen hun vervoer naar het winkelcentrum aan de Leyweg en zouden nu de deur niet meer uit komen. In een pamflet eisen de bewoners dat het stadsgewest Haaglanden buslijn 13 weer laat rijden. De actie wordt ondersteund door de SP in de Haagse gemeenteraad.

Novio

Met de instroom van nieuwe bussen komen in Eindhoven 33 Jonckheeres vrij. Deze gaan in Nijmegen rijden, begin december kwamen de 1731 en 1732 naar Novio. Deze Jonckheeres vervangen andere bussen. Welke bussen dat zullen zijn is nog onbekend, maar de storingsgevoelige bussen afkomstig van Schiphol Sternet (de 1300- en 2500-series) maken een grote kans.









  Qbuzz

Door uw auteur zijn bij MAN Truck & Bus in Vianen de eerste bussen voor nieuwkomer Qbuzz gezien. Er stonden twee verschillende typen. Voor de normale dienstuitvoering in de concessie Rotterdam gaat men grijze bussen van het type MAN Lion's City T A78 gebruiken, genummerd vanaf 1000 of 1001 tot 1087 of 1088. De bussen lijken qua type en zitplaatsindeling veel op de 3800-serie in Amstelland-Meerlanden en worden grijs met achteraan de zijkant het Qbuzz-logo en blauw/oranje-bestickering. Voor Friesland zijn de bussen er ook al. Deze zijn van hetzelfde type als Rotterdam, maar in een andere kleurstelling en genummerd vanaf 2001. De eerste bussen voor de Qliners van Qbuz zijn ook reeds in Nederland. De nummering is waarschijnlijk 2041-2046. Qbuzz wil binnen nu en acht jaar een kwart van de Nederlandse busmarkt in handen hebben. Volgend jaar komen er vijf belangrijke concessiegebieden vrij. Deze worden eens in de zes tot acht jaar vrijgegeven. Het gaat in dit geval om het stads- en streekvervoer in Groningen en Drenthe, Almere, Arnhem en Nijmegen, Voorne en Putten en de Achterhoek. Met deze gebieden komt er een omzet van 300 miljoen euro op de markt. ''Wij hebben de ambitie om op zijn minst een kwart van deze omzet in handen krijgen'', aldus manager Annemarie Zuidberg.

Wijzigingen nieuwe dienstregeling Met ingang van de nieuwe dienstregeling zijn er in de concessie Rotterdam Bus Streek Overig (zoals de concessie voor Qbuzz officieel heet) onder meer de volgende wijzigingen (informatie afkomstig van de Stadsregio Rotterdam:
- Frequentiewijzigingen: Spitslijn 96 (Rotterdam Capelsebrug - Krimpen Stormolder) rijdt in de zomer even vaak als daarbuiten. Het aantal ritten en de spitstijden worden uitgebreid. Lijn 97/98 (Rotterdam Woudestein - Capelse Brug - Krimpen aan de IJssel) rijdt 's-ochtends voortaan 12x per uur met standaardbussen ('s-middags 8x per uur). Elke 2e bus rijdt vanaf Capelsebrug door naar Woudestein. Lijn 97 rijdt overag elke 15 min. ipv.. 20 min. Lijn 126 (Schiedam Centrum - Maassluis West) gaat 's avonds tussen Schiedam en Vlaardingen elk halfuur rijden. 137 (Maassluis West - Schiedam Centrum) wordt een spitslijn. Lijn 140 en 141 (Dordrecht - Rotterdam Kralingse Zoom) krijgen extra spitsritten. De 143 en 145 (Rotterdam Zuidplein - Kralingse Zoom) krijgen extra spitsritten. Lijn 144 (Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Drievliet) krijgt enkele extra spitsritten. Bovendien zullen sommige drukke diensten met twee bussen worden gereden. In de vakantieperiodes wordt tussen Zuidplein en Ridderkerk minstens een kwartierdienst. Lijn 146 (Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Spinozastraat) gaat de hele dag rijden (in de spits 6x en daarbuiten 4x per uur). 173 (Zoetermeer Centrum West - Rotterdam Centraal) rijdt in de spits in de vakanties even vaak als normaal. 182 (Rotterdam Zuidplein - Carnisselande) krijgt in de morgen en avond extra ritten om een halfuursdienst te krijgen. 184 (Rotterdam Zuidplein - Barendrecht) rijdt overdag elk kwartier (ook op zaterdag en in de vakanties);
- Lijnwijzigingen: 144 (Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Drievliet) rijdt niet meer door naar Dordrecht;
- Overige wijzigingen: lijn 126 (Schiedam Centrum - Maassluis West) heeft tussen Maassluis Viaduct - afslag Vlaardingen zitplaatsgarantie. Wat dit precies inhoudt is ons niet bekend, maar is te verwachten. Dit geldt ook voor lijn 137 tussen Maassluis Viaduct en Schiedam, de 146 tussen het Vaanplein en de afslag IJsselmonde en de 184 ter hoogte van de A15.
 




  RET

De eerste Citaro's van de nieuwe serie (301-376) zijn in dienst bij in Rotterdam. De wagens vervangen de hogevloer Berkhof's uit de 600-, de Mercedes-Benz O405N-en uit de 750- en de Den Oudsten Alliances uit de 800-serie. Totdat de gemeente Vlaardingen enkele drempels aanpast zal een aantal 600-en in dienst blijven. Enkele 800-en worden reservebussen..
Vanaf 2009 kunnen ouderen tijdens de daluren gratis van het openbaar vervoer gebruik maken in de gemeente Capelle aan de IJssel. In september 2009 volgt een evaluatie, waarna wordt bekeken of er wellicht structueel gratis vervoer voor ouderen komt.
Afgevoerd is de 232. De bus kwam op 11 juli in aanraking met een vrachtwagen en staat nu bij Evobus in Nijkerk.
Op de Wilhelminapier rijdt een elektrisch - en dus milieuvriendelijk - busje, dat op werkdagen bezoekers van dit gebied en werknemers van bedrijven van het Wilhelminaplein naar de kop van het schiereiland brengt. Elke tien minuten is er de mogelijkheid om in het busje te stappen en mee te rijden. Werknemers van het Havenbedrijf kunnen hier nu al gratis gebruik van maken. Andere reizigers zijn welkom vanaf 15 december. Zij betalen dan het normale tarief voor het openbaar vervoer. Het traject heeft vooralsnog twee haltes: Wilhelminaplein en World Port Centre/Hotel New York. De totale afstand die de wagen is 1,1 kilometer. In de toekomst is het mogelijk om als de nieuwe brug over de Rijnhaven er ligt ook Katendrecht op de route aan te sluiten. Zo zouden bijvoorbeeld bezoekers aan het ss Rotterdam van deze busverbinding gebruik kunnen maken.
 


Stadsvervoer Nederland

Op 14 november ging de laatste bus die nog in SVN-kleuren reed de spuiterij in. Deze wagen, de 5128, zal dan terugkomen in de Connexxion-groene kleur. De 5129 zal daarna als laatste bus worden gespoten. Deze wagen staat momenteel met een defect buiten dienst. Na een paar jaar is er dan alweer een einde gekomen aan deze vervoersmaatschappij die reed rond Hilversum, Amersfoort en Woudenberg. De Ambassadors gaan naar de concessie Noord-Holland Noord.


  Syntus

Door Syntus is een nieuwe bus aangeschaft. Het betreft een Ambassador met wagenparknummer 1449. De wagen is afkomstig uit Denemarken en reed daar als De Blaa Busser 4066 en was eerder al een demobus.

 



  Veolia Transport

De frequentie van de buurtbuslijn tussen Ermelo en Garderen wordt verhoogd van een 90- naar een 60-minutendienst. Hierdoor is het aantal reizigers met tientallen per dag gestegen.

Half december introduceert Veolia lijn 300; een snelbus van Tilburg naar 's-Hertogenbosch met onderweg alleen 5 stops in Kaatsheuvel, Sprang-Capelle en Waalwijk. De lijn gaat op werkdagen elk halfuur rijden van 7:00 tot 19:00 uur.

Met steun van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (2,09 miljoen euro) en Gedeputeerde Staten van de Provincie Gelderland zal vanaf december 2008 de Whisper gaan proefrijden in Apeldoorn. Volgens een bericht van de Provincie zullen er uiteindelijk 5 bussen gaan rijden, onder meer op lijn 11. Momenteel zijn er twee Whisper-bussen, een omgebouwde Connexxion Ambassador en een demobus van de failliete busbouwer Den Oudsten. 5 van Stadsbus Maastricht afkomstige Volvo 7700-en worden ook omgebouwd.
Door een combinatie van een diesel- en electromotor, waarbij de electromotor in het achterwiel is gemonteerd waardoor er minder energie verloren gaat, zou er een theoretische energiebesparing tot 66 procent moeten zijn in vergelijking met een conventionele dieselbus.

Het publiek ziet de Volans wel zitten. De nieuwe, snelle bus waarmee je in twintig minuten van Etten-Leur naar Breda rijdt, zorgt voor een toename van twintig procent reizigers. Dat is beduidend meer dan de landelijke cijfers. ''Ten opzichte van 2003 is het aantal reizigers landelijk gezien nauwelijks gestegen, op een index van 100 in 2003 naar 100,9 in 2007. Maar nu er sinds 2007 meer bussen rijden op de lijn Breda-Etten- Leur (en dat worden er nog meer), is het indexcijfer gestegen naar 119,7. Dat is twintig procent en we gaan voor de dertig'', zegt projectcoördinator Frits Pilzecker. De Volans vliegt goed, beaamt hij. Fase 1 van het HOV, Hoogwaardig Openbaar Vervoer Breda-Oosterhout-Etten-Leur, is zo goed als afgerond. Op 14 december gaan de bussen volgens de nieuwe dienstregeling rijden en kan fase 2, richting Oosterhout, beginnen. Die moet begin 2011 klaar zijn. Het heeft wat jaren van voorbereiding gekost, maar dan heb je ook wat. De gemeente zorgde voor een aparte busbaan aan de Bredaseweg en andere infrastructurele maatregelen. Ook legt ze de haltes aan. Het eind is nog niet in zicht, want behalve de mooie, voor iedereen makkelijk toegankelijke bussen en de uiterst moderne bushaltes, ligt er ook nog eens 550.000 euro van het rijk klaar om een extra stop op het Trivium aan te leggen. Wethouder Jean-Pierre Schouw is dik tevreden. ''De eerste besprekingen waren in 1997, '98, waarna we in 2003 tot een overeenkomst zijn gekomen met de provincie en Breda en Oosterhout.'' De extra halte op het Trivium was een van de wensen van het gemeentebestuur. ''Er gaan daar veel jongeren naar het Munnikenheide College en het ROC. Die kunnen straks veilig op en uit de bus stappen.'' Wel moet de wethouder nog in conclaaf met Rijkswaterstaat over de grond. Maar in 2010 moeten de halte en de aan- en aftakking van de A58 er toch liggen. Schouw beaamt de woorden van Frits Pilzecker, dat de reizigersaantallen zijn gestegen. ''Bij een meting in het najaar van 2003 kwamen we uit op 55.000 per jaar. Nu zijn dat er al meer dan 65.000. En als op 14 december de bussen nog vaker gaan rijden, worden dat er ongetwijfeld nog meer.'' Volans is een vliegende vis en het logo zoals dat werd ontwikkeld door ontwerpbureau Proforma, is overal terug te vinden. Zoals op de nieuwe bushaltes aan bijvoorbeeld de Bredaseweg. Natuurlijk zijn ze hufterproof, oftewel (hopelijk) goed bestand tegen vandalisme. Maar ze zijn desondanks ook mooi. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de haltes. Zo komen er onder meer nog hoge lichtmasten en een banier met daarop de naam van de halteplaats. Fietsers die met de bus naar Breda willen, kunnen hun karretje in een fietsenrek zetten en er komt een display, waarop precies is te zien hoe lang het nog duurt voor de bus eraan komt. ''Dat laatste geldt overigens niet alleen voor de Volans. De provincie wil die displays volgend jaar 'Brabant breed' ophangen en heeft daar reeds proeven mee gedaan in Tilburg en op de lijn Breda-Oosterhout'', weet Pilzecker. De Volans gaat straks zes keer per uur rijden. Hij doet er twintig minuten over, nu is dat nog een half uur. Bovendien begint de bus 's morgens vroeger te rijden en hij gaat 's avonds langer door. Op zaterdag rijdt de Volans vier keer, nu is dat twee keer per uur. De lijnen 311 en 312 splitsen zich bij aankomst in Etten-Leur vervolgens op in streekbussen richting Roosendaal en Oud Gastel. Lijn 316 gaat naar het winkelcentrum. Wie de bus instapt, ziet meteen dat de hele inrichting ruimer en vooral fleuriger is opgezet. Instappen gaat gemakkelijk en dat is niet alleen ten behoeve van mensen met een handicap, zegt Pilzecker. ''Wat dacht je van mensen met volle boodschappentassen of een kinderwagen?'' Volgend jaar begint de provincie met een uitgebreid onderzoek naar welke mensen nu eigenlijk de bus nemen. Als de resultaten van dat onderzoek bekend zijn, kan de Volans daar weer op inspelen, zegt Pilzecker. Eerder deze week bekrachtigden de vier partijen de samenwerkingsovereenkomst met een vervolgconvenant. De provincie heeft de opdracht gegeven dat de bus moet rijden. De gemeenten Breda, Etten- Leur en Oosterhout nemen de infrastructuur en de aanleg van de haltes voor hun rekening. In totaal kost de Volans een dikke 25 miljoen euro, waarbij de provincie niet alleen haar eigen aandeel betaalt, maar ook de helft van de gemeentelijke kosten. Op die manier blijft er voor Etten- Leur nog een bedrag tussen de twee en drie miljoen staan. ''Daar komen we wel mee uit'', verwacht Jean-Pierre Schouw. Hij is blij dat de Volans rijdt, maar zou graag nog een uitbreiding zien. ''Als het aantal reizigers inderdaad maar blijft toenemen, zou er eens gedacht moeten worden over een verlenging naar het industrieterrein. Nu moet je daar nog voor overstappen op een andere bus. En dan wellicht nog eens een doortrekking naar Roosendaal en vandaaruit naar Bergen op Zoom.'' Maar daar hoeft de wethouder voorlopig niet op te rekenen, reageert Frits Pilzecker. ''Roosendaal heeft natuurlijk een treinstation. Dat is een van de redenen waarom de stroom busreizigers daar minder is. Daarom hebben we ons als eerste gericht op de 'dikke stromen', en dat zijn Etten- Leur-Breda en Breda-Oosterhout. Wel onderzoeken we een uitbreiding in Breda richting Hogeschool en het Amphiaziekenhuis en vandaar wellicht naar de Bavelse Berg.'' Toch blijft wethouder Schouw hopen. ''Er is meer dan alleen een trein en een auto. Probeer het ook maar eens met een bus.''
 



Kies een taal:
Top  
Contact - FAQ - © 2006-2021 Busfoto.nl - Alle afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd - Privacy & cookiebeleid