Busnieuws oktober 2008

Geplaatst door MauritsV, 23 oktober 2008. Dit artikel is ook verschenen in HOV-Railnieuws, te lezen op HOV-RN.nl


Fabrikanten

Sinds 5 september is de bedrijfsnaam van VDL Bus International gewijzigd in VDL Bus Chassis. Met deze naamswijziging wil VDL Bus & Coach groep van dit productiebedrijf beter de rol als chassisspecialist belichten.
Hetzelfde VDL presenteerde op de IAA-beurs de streekvariant van de Citea. Deze bus, met typebenaming CLF en een DAF PR 228 U1 Euro 5 motor met EEV-uitlaatfilter, biedt aan 39+2/1 (klapzittingen/rolstoel) personen een zitplaats. Een jaar geleden werd in Kortrijk tijdens Busworld de driedeurs-stadsvariant van de Citea getoond. Van deze serie zijn er 10 besteld door Connexxion. Door de sterkere motor is de Citea beter geschikt voor het soms heuvelige buitenland dan de Ambassador.
Vooralsnog is het bedrijf druk bezig met de bouw van de honderden Ambassadors voor Connexxion en Hermes. Het achterterrein in Heerenveen staat behoorlijk vol met tientallen (>100?) geel/grijze wagens voor de concessie BRU Utrecht. Ook de eerste groene wagens voor de Provincie Utrecht zijn de fabriek uitgerold en zullen binnenkort naar Utrecht komen, genummerd rond de nummers 4100/4200. De door Connexxion bestelde Citea's zullen niet dit jaar, maar pas in de loop van volgend jaar worden geleverd.

Werkzaamheden A2

De bussen die in Brabant zijn ingezet om forensen de gelegenheid te geven de spits op de A2 te mijden worden bijna niet gebruikt door reizigers.
De bussen rijden rond Eindhoven en Den Bosch aangezien er werkzaamheden plaatsvinden aan de A2. Dit was één van de maatregelen om de verkeersdruk op de snelweg te verminderen. Volgens Arend Klaassen, manager van initiatiefnemer Wegwijs A2, blijven de verwachte files uit en lukt het werkgevers niet om hun werknemers enthousiast te maken voor de snelbus.
Werkgevers die deelnemen aan Wegwijs A2 investeerden al 350.000 euro in fietsen en fietsenstallingen. De kosten voor de bussen die al maanden standby staan zijn volgens Klaassen opgelopen tot 750.000 euro. OAD had voor de busdienst 10 Mercedes-Benz Sprinters 518CDI aangeschaft (serie 741-750).

OV-chipkaart

Over het succes van de kaart zal hier niet worden geschreven, wel over de AVM Light. Dit kastje is in een aantal Connexxion bussen gezien. Met een pinpas of creditcard kan hiermee de chipkaart in de bus worden opgeladen.

Groene bussen in Drenthe

Het gaat in dit bericht niet over een gewonnen concessie door Connexxion, maar over de Gedeputeerde Staten van Drenthe, die in navolging van Groningen een groot deel van de Drentse bussen op groengas willen laten rijden. Deze afspraak leggen zij vast in de voorwaarden voor de nieuwe aanbestedingsperiode van het Drentse busvervoer, die eind 2009 begint. De provincie Drenthe wil op deze manier bijdragen aan het terugdringen van de klimaatproblematiek en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Gedeputeerde Staten willen voor de extra kosten voor de aanschaf van gasbussen, de gastankstations en het groengas tot en met 2017 een extra bedrag van bijna 10 miljoen euro reserveren. GS verwachten landelijke en Europese subsidiemogelijkheden aan te kunnen boren om het investeringsbedrag omlaag te brengen.
Groengas is gas met dezelfde kenmerken als aardgas dat afkomstig is van een duurzame bron. De markt voor groengas komt moeilijk op gang. De gegarandeerde afname door de Drentse bussen vormt een goede stimulans voor de productie van het regionaal groengas. Meerdere Drentse bedrijven hebben inmiddels belangstelling getoond. Bij groengas wordt met hetzelfde principe gewerkt als bij groene stroom. Elke m3 aardgas wordt gecompenseerd door de productie van een m3 groengas. Oftewel, de bussen rijden op aardgas, waarbij borg wordt gestaan dat op een andere plek groengas wordt geleverd.

Arriva

De Provincie Friesland heeft Arriva op het matje geroepen vanwege de inzet van hogevloerbussen in de concessie Zuidoost Friesland. In de verlenging van de overeenkomst over de concessie van 1 september tot 14 december staat dat Arriva moet blijven rijden met het al aanwezige materieel. Dat waren lagevloerbussen, maar deze zijn daar dus weggehaald. Vanaf 14 december neemt nieuwkomer Qbuzz het vervoer over.
De gemeenschap Smakt wordt mogelijk volgend jaar met een buurtbus verbonden met Boxmeer en Venray en daarmee bereikbaar met het openbaar vervoer. Hoewel het gat slechts 220 inwoners telt is er wel de jaarlijkse viering van St. Jozef en ligt zij ook aan het Pieterpad. Men wil de huidige buurtbuslijn 255 een omweg van 2 tot 3 minuten laten maken. De betrokken partijen van de buurtbus, waaronder Arriva, hebben er weinig problemen mee. Wel wil men dat de gemeente enkele verkeersdrempels verlaagt om de rit door Smakt sneller te laten verlopen.
De O405G-en 148, 153 en 155 staan bij Womy op de Moerdijk. Alleen de 152 en 156 staan nog op naam van Arriva.

Connexxion

De nog resterende Alliances in Noord-Holland, die daar nog tot december zullen blijven rijden, worden langzaamaan op de daar gebruikelijke manier afgevoerd: de 2633 brandde als derde Alliance af in Den Helder op 8 oktober en staat nu ergens in de provincie Gelderland te wachten op de toekomst.
In oktober is bij Connexxion de drieassige waterstofbus van Van Hool te gast. De bus gaat rijden op lijnen door de Rijn- en Bollenstreek en wordt gestald en gereden in en vanuit Delft. De bus werd 3 oktober bij het provinciehuis van Zuid-Holland gepresenteerd. Mede vanwege deze bus op water is het busvervoer in de regio Gouda, Alphen aan de Rijn en Leiden van 11 tot en met 19 oktober vanaf 9:00 gratis. In het weekend kan de hele dag voor niets met de bus worden meegereden.
Het personeelsblad van Connexxion Arnhem meldt dat er eindelijk 9 gelede trolleybussen worden gekocht en wel bij de Zwitserse firma Hess. Het is echter de vraag of met deze bestelling allle uit 1990 stammende Den Oudsten's kunnen worden afgevoerd want met de geplande trolleyuitbreidingen naar Schuytgraaf en Hoogkamp zijn er juist meer trolleybussen nodig. Maar je kan natuurlijk ook een dieselbus onder trolleydraden laten rijden.
De website van Connexxion is vernieuwd. Naast een aantal cosmetische wijzigen is de belangrijkste uitbreiding dynamische reisinformatie. Het is mogelijk om op de halve minuut nauwkeurig te bekijken of de bus op tijd rijdt. Deze feature is gekoppeld aan het communicatiesysteem in de bussen van Connexxion: Infoxx.
Nadat op 10 september een buschauffeur in de Goudse wijk Oosterwei werd bestolen van zijn geld door een Marokkaanse jongere besloten de bestuurders bij wijze van protest deze wijk tijdelijk te mijden. Het incident haalde de landelijke media en politiek en heeft als direct gevolg gehad dat de bussen in Gouda worden voorzien van camera's. Mede door dit misdrijf laaide de discussie over de gedragingen van Marokkaanse jongens weer op, maar dat valt buiten de berichtgeving van HOV-Railnieuws.
Hoewel zij al een tijd in gebruik door lijn 310 naar Schiphol en station Amsterdam Zuid werd op 19 september de Zuidtangent-busbaan door Nieuw Vennep officieel geopend. De buslijn rijdt overdag 8x per uur naar Schiphol, waarbij om de bus wordt doorgereden naar station Amsterdam Zuid. 's Avonds en in het weekeinde rijdt de bus elk kwartier. Op de verbinding Hoofddorp-Schiphol rijden er, in combinatie met Zuidtangentlijn 300 (Haarlem - Amsterdam Bijlmer ArenA), overdag 18 bussen per uur, in de spits oplopend tot 24.
In Den Helder staat sinds een aantal dagen de eerste nieuwe Citaro voor de stadsdiensten van Den Helder en Alkmaar, welke het nummer 3295 draagt. Er komen ook gelede wagens voor het "Regionet". Tevens komen er de voormalige Stadsvervoer Nederland en Hermes Ambassadors en ook een aantal "Fryskers" brengt men hier onder.
65+-plussers kunnen vanaf 1 oktober als inwoner van Hengelo tijdens daluren gratis reizen met de stadsbus in Hengelo en de streeklijn naar Beckum. De proef duurt 3 jaar en heeft als doel het autogebruik terug te dringen en de mobiliteit van ouderen te vergroten. Het gaat om een groep van circa 10.000 personen. Zij krijgen binnenkort een speciale reispas thuisgestuurd, waarmee i.c.m. een geldig legitimatiebewijs gratis gereisd kan worden.
Gestoken in nieuwe rood/oranje kleuren zijn de 1376 en -77 nu in dienst bij Uniport Terminal voor personeelsvervoer.
Ontdaan van Connexxion/Hermes opschriften en bedoeld voor inzet in het Transdev-gebied in Duitsland zijn de 8001, 8010, 8011, 8020, 8022, 8061-8063, 8065, 8067-8073, 8075, 8079, 8080-8082 en 8085. Hiervan zouden de 8010, 8072 en 8073 inmiddels niet meer in Nederland zijn.

GVB Amsterdam

De eerste Jonckheeres uit de serie 101-155 uit 1998 gaat met de bestelling van een nog onbekend aantal gelede Citaro's hun laatste maanden tegemoet. Bij het GVB rijden momenteel al 40 Citaro's (301-340).
De 2051, een proefmodel van de nieuwe Stop/Go-busjes op de voormalige Opstapperlijn, is inmiddels al weer verdwenen. De Mercedes-Benz Sprinter O515CDI reed van februari tot juli bij GVB, maar is inmiddels verkocht aan Taxi Verstraaten (Venray).
De 207 is door het GVB beschikbaar gesteld aan "Marco Polo" en wordt in Zaandam omgebouwd tot tentoonstellingsbus.




  GVU

Voor gebruik bij agressietrainingen zijn bij het GVU de Connexxion 2476, 2603 en 2642 aanwezig.
 

Hermes

De voor de concessie Stadsregio Eindhoven (SRE) bestelde nieuwe bussen zijn als volgt genummerd: 80x Ambassdor 200 (3330-3404, 3479-3483), 74x MAN A37 Lion's City (3405-3478) en 7x A23G Lion's City (9241-9247). De bussen worden rond december afgeleverd.
De Phileas als geleide bus kom niet meer terug in Eindhoven. Het is technisch niet mogelijk om een systeem waarbij een computer de bus bestuurt en de chauffeur een begeleidende krijgt te laten functioneren in een stedelijk gebied waar verkeerslichten zijn die niet standaard op groen springen voor de bus. Volgens de concessiehouder zorgt deze onzekere factor van verkeerslichten er voor dat een chauffeur op het laatste moment in het systeem moet ingrijpen, wat naast spanningen bij de chauffeur leidt tot oncomfortabel remgedrag. Een ander punt wat niet op bleek te lossen was dat de geleide bus standaard op elke halte stopte. Dit zorgde tot ergenissen bij de chauffeurs en reizigers, aldus het eindrapport over de geleide Phileas.
Het enige wat overblijft van het oude systeem is de geleide haltering, waarmee het mogelijk zou moeten worden de bus zeer krap naast een stopplaats te halteren, waardoor instappen gemakkelijk gaat. Uiteraard werkt ook de software voor dit systeem nog niet, maar men is er dus wel mee bezig. Overigens hebben de Phileassen stuurbare assen, waardoor de bus dus ook over alle assen enkele graden zijwaarts zijn te rijden.
De bussen worden momenteel verbouwd. Naast een nieuwe aandrijving (de storingsgevoelige LPG-motor wordt door een hybride vervangen) krijgen de wagens een nieuwe klimaatbeheersing. De remenergie van de bussen wordt teruggewonnen, waardoor er met een kleinere motor kan worden volstaan.
Volgens APTS worden de verbouwde Phileasen (Hermes 1202-1211, 1212 (dubbbelgeleed)) stukken betrouwbaarder dan dat ze ooit geweest zijn. De toekomst zal leren of deze peperdure bussen wel normaal hun rondjes kunnen gaan rijden op lijn 401 (Station-Luchthaven Eindhoven) & 402 (Station - Veldhoven). De daar nu rijdende Duvedecs, afkomstig van Connexxion, doen dat in elk geval goedkoop en zonder problemen. De 1201 ontbreekt trouwens, deze is om onbekende redenen afgevoerd.
Hoewel Hermes het vervoer overneemt van Veolia in Valkenswaard, gaat zij niet gebruikmaken van de huidige EMA-stalling in dezelfde stad. EMA en Hermes zijn het niet eens geworden met elkaar, waardoor Hermes een andere locatie moet zoeken. Een locatie nabij de VDL fabrieken wordt hierbij genoemd.
De voormalige 3113 en 3116 staan als statische objecten bij het bedrijf Faro in Lisserbroek.

Qbuzz

Als proef kunnen Qbuzz-reizigers in de gemeente Opsterland gebruikmaken van de zogenaamde voordeurservice, waarmee reizigers voor E 3 van hun tot de dichtstbijzijnde halte worden gebracht. De dienst gaat in met de nieuwe dienstregeling en zal na een jaar worden geëvolueerd.

RET

Vanaf 14 december 2008 gaat de RET rijden op een nachtbuslijn naar Hoek van Holland. De lijn rijdt in eerste instantie op proef; na een half jaar worden de resultaten geëvolueerd.

Veolia Transport

Veolia wil eind dit jaar de prijzen van het "Eurokaartje" dubbel zo duur maken. Naar eigen zeggen loopt het bedrijf met dit kaartje, dat nu nog geldig is als retourtje in Apeldoorn, Ede en Harderwijk dagelijks 4500 euro verlies. Veolia wil dit oplossen door het kaartje alleen nog maar als enkeltje te verkopen. Ter compensatie komt er een tienrittenkaart voor 7 euro en de mogelijk om twee kinderen (jonger dan 12 jaar) als volwassene in de daluren gratis mee te nemen. Door opheffing of splitsing van lijnen alsmede dit soort acties lopen de reizigersaantallen al een tijd langzaam terug op de Veluwe. Het was Ambassador 5161 die brandschade heeft opgelopen in Sevenum (zie vorige HOV-RN). Herstel wordt overwogen. Nu de gele streekbussen uit de BBA-tijd zo goed als weg zijn bij Veolia (de 713 en 714 rijden nog treinvervangend vervoer in Limburg; de 721 en 726 riijden nog in het SRE-gebied) volgt hieronder een overzicht van het lot van deze wagens. Voor export naar waarschijnlijk Congo gingen via Van Vliet de 444, 449, 454, 460, 481, 487, 491, 496, 568, 581, 584, 585-587, 589-592 en 601-606. Op Cuba zit de 596, Kazachstan de 453 en ook de 968, 976 en 982 rijden in het buitenland. Heel wat 500-en zitten in Estland. De 442, 443 en 457 zijn naar Management Solutions gegaan, de 476 naar Milot, de 595 en 600 naar Gelderesch Reizen (53 en 50), 597 naar Zwaluw Reizen (7), 468 naar Rotax, 471 naar Spitax, 710-712, 715, 716, 719, 720, 722, 723 en 729 naar SBM-BV, 969 en 987 naar Coulant Touring (17 & 16), 983 naar de Brandweer van Roermond en de 824 naar AOC Terra. De 445, 447, 464, 484, 495, 561, 594, 599, 718, 728, 972 en 979 zijn gesloopt of staan bij een sloper. De 448, 451, 452, 455, 459, 470, 483, 485, 486, 488-490, 492-494, 497, 588, 598, 717, 724, 725, 727, 963-967, 977, 978, 984, 986 en 989 staan of stonden bij VDL. De 461-463, 473, 970, 971, 980 en 981 verlieten in november 1993 al de BBA toen de garage aan de Branderijstraat in 's-Hertogenbosch gedeeltelijk afbrandde. In die nacht gingen ook 35 andere wagens verloren.


Kies een taal:
Top  
Contact - FAQ - © 2006-2021 Busfoto.nl - Alle afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd - Privacy & cookiebeleid